26/01/2012

Seilas rundt Nordpolen - Børge Ousland og Thorleif Thorleifsson

”Jo, takk, bare bra”, svarte jeg en som spurte hvordan jeg hadde det. ”Jeg er på en seilas rundt Nordpolen”. Og det var akkurat det jeg var. I bokform. For i bøker kan du foreta de mest svimlende turer fra sofaen. Og nå har jeg reist med Børge Ousland og Thorleif Thorleifsson. Her er jeg med på å seile både Nordvest- og Nordøstpassasjen, jeg får korte møter med lokalbefolkning – en del om utstyr og en del om tidligere polfarere.

Boka er for den som liker å reise – og som våger seg ut i ukjent terreng. Forfatterne beskriver i nøkterne ordelag sin ferd – der de seiler med den 31 fot store (!) catamaran på sin reise.  Jeg lot meg rive med - i storm og stille, til glede foran ovnen i noen kalde dager. Boka passer for alle eventyrlystne i alder fra 15 år og oppover. Kom ikke og si at livet er kjedelig – les ei bok! Bli med på seilas rundt Nordpolen!

ANBEFALES AV RAGNHILD