07/06/2022

Tid for glede - Arne Lygre. Aschehoug (2022)

Ble du nysgjerrig på Arne Lygres skuespill "Tid for glede" etter alle de fantastiske anmeldelsene etter premieren på Det norske teateret i januar? Det ble jeg, og jeg ble ikke skuffet -  selv om jeg ikke fikk se skuespillets karakterer i barokke kostymer, men måtte lage mine egne bilder av menneskene og de rommene dramaet utspilles i. Det var uansett et veldig fint sted å være den lille tiden det tok å lese stykket. 

Et jeg vil forsvinne ut av livet sitt og de menneskene han er knyttet til. De andre jeg'ene med bånd til jeget sitter tilbake med store spørsmål og lengter etter svar. Hva får noen til å forlate alt? Dette mysteriet bringer opp eksistensielle spørsmål i de forlatte, det handler  "om oppbrudd og ensomhet, om å høre til og høre sammen, om tilgivelse og hvem vi er for andre", som forlaget skriver i sin omtale.

Dette er "en mesterlig forestilling om mennesker som tross alt vil hverandre godt. "Tid for glede" er et slags avansert selvhjelpskurs i å nettopp ikke måtte gjøre seg selv lykkelig", skriver Kristine Hovda i Vårt land.  Da er det bare å håpe at det blir satt opp nye forestillinger til høsten slik at jeg og flere får sett stykket som levende teater. 


ANBEFALT AV MARI ANNE

Finn boka i bibliotekkatalogen