15/11/2011

Normans område - Jan Kjærstad

Jan Kjærstad besøkte Notodden bibliotek på Bomullstirsdagen i oktober. Han leste fra og snakket om den nye boka si slik at det var mange av oss som fikk lyst til å lese den.

"Normans område" er ei bok om lesing og kjærlighet. Det er fristende å gjengi en smakebit: "Det å lese - eller nær sagt spise - «Veveren fra Raveloe» av George Eliot (ti år senere slo jeg opp med en jente som ikke ville innse at Middlemarch er 1800-tallets beste engelske roman) var en fundamenterende opplevelse. Jeg tenkte senere at den siden jeg svelget, måtte ha lagt en vevstol inn i meg, maken til den Silas Marner satt ved i romanen, for når jeg leste nye bøker, vel å merke gode bøker, kunne jeg nesten ha en fysisk fornemmelse av at noe vevde i meg (som om øynene hermet skyttelens bevegelser, hver linje var en tråd). At noe ble skapt. Noe som utvidet meg, utvidet verden."

"Normans område" er på sitt aller beste når den skildrer hva lesing kan være og bety, den gjør meg varm om hjertet og gir oss gode grunner til å fortsette å lete etter den skjellsettende boka, den som forandrer og former oss. Gjennom kjærlighetshistorien i romanen blir forholdet mellom skjønnlitteratur og virkelighet imidlertid problematisert. Norman, romanens hovedperson og forteller, vil heller lese enn å være sammen med kvinnen i sitt liv. Romanen er interessant, tankevekkende, diskusjonskapende og kanskje også litt provoserende.

ANBEFALES AV MARI ANNE
Finn boka i bibliotekkatalogen