13/09/2012

Dette er min gamle dager - Tore Renberg

Jeg liker Jarle Klepp. Han er hovedpersonen i Tore Renbergs fem sist utgitte  bøker. Jeg  har fulgt ham som barn og ungdom til bråmoden og umoden student da han plutselig oppdager at han er far til Charlotte Isabelle Hansen. Han oppfører seg provoserende dumt overfor henne helt til han aksepterer situasjonen og begynner å ta ansvar.

Det var imidlertid "Kompani Orheim" som var mitt første og sterkeste møte med Jarle. Denne romanen speiler oppvekstvilkårene for mange på 1970-tallet og 1980-tallet og var rystende lesning om hvordan alkoholen kan bryte ned en familie. Denne romanen har også blitt en prisbelønt film og har nettopp kommet ut på DVD.

 I "Dette er mine gamle dager" nærmer Jarle seg 40, er lykkelig gift og har selv blitt far til to barn. Han har på mange måter forsonet seg med oppveksten sin. Ved et tilfeldig møte nyttårsaften "raser fortiden inn i nåtiden" og kaster nytt lys over familien og det som egentlig skjedde. Jarle blir vippet av pinnen og befinner seg tilbake i det mørke landskapet som faren av uforklarlige grunner dro familien ut i.

 "Når så fortiden kommer brasende inn dørene åpnes vi og det er ikke bare mot fortiden vi åpnes, vi åpnes for alt, mot fortiden, mot nået, brått står vi der som vidåpne dører, og absolutt alt blir vi i stand til å ta inn", sier  Jarle. Dette er derfor ikke en dyster historie om alkoholisme. Vi får heller en åpen og spørrende fortelling om hvorfor noen velger alkoholen, hvorfor noen dukker under og noen klarer seg, og om det gode som kan skje når man får klarhet i fortiden og i forhold til seg selv.

"Dette er mine gamle dager" er etter min mening en sterk, berørende og god bok!

ANBEFALES AV MARI ANNE
Finn boka i bibliotekkatalogen